شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های برنامه درسی کارورزی در تربیت دینی دانشجومعلمان
کد مقاله : 1179-INT
نویسندگان
فاطمه ملاحسنی *1، حمیده جلیلی2، مریم ایزی2
1استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌های کارورزی در تربیت دینی دانشجومعلمان و با روش کیفی و رویکرد کیفی عمومی انجام شده است. قلمرو پژوهش شامل اساتید و مدرسان درس کارورزی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1403-1404 در استان خراسان جنوبی بود. در این پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب استفاده شد. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری شد و با نرم‌افزار مکس‌کیودی‌ای تحلیل گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد مضامین سازمان‌دهنده جو مدرسه، نقش الگویی، توسعه حرفه‌ای شناختی، عاطفی و رفتاری، بروزرسانی سرفصل کارورزی و تعامل صمیمانه به عنوان فرصت و مضامین ضعف اخلاق حرفه‌ای اساتید، ضعف الگویی معلمان، ضعف شناختی، گرایشی و رفتاری دانشجومعلمان، عدم جامعیت سرفصل کارورزی و کاربردی نبودن محتوای دینی به عنوان مهم‌ترین چالش‌های کارورزی در تربیت دینی دانشجومعلمان به شمار می‌روند. بر اساس یافته‌ها این نتیجه بدست آمد که عدم توجه به همه ساحت‌های تربیت در کارورزی و اجرای درست و اصولی آن، آسیب‌های متعددی در پی خواهد داشت که بر تمامی اهداف خرد و کلان دانشگاه فرهنگیان اثرگذار خواهد بود.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلم، تربیت دینی، فرصت‌ها، چالش‌ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی