چالش‌های دوره کارورزی دانشجو معلمان رشته الهیات و معارف اسلامی مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان سمنان
کد مقاله : 1173-INT
نویسندگان
رحیم کاویانی *
گروه آموزش معارف اسلامی،دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
چکیده مقاله
با وجود اهمیت تدریس عملی در تاریخ آموزش و پرورش، کارورزی در برنامه درسی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یک گفتمان نوظهور، به ادغام نظریه و عمل پرداخته است. آماده‌سازی نومعلمان با مهارت‌های حرفه‌ای قبل از ورود به کلاس درس از وظایف این دانشگاه است. به همین دلیل، درس «کارورزی» نقش مؤثری در تربیت معلمان دارد و نیاز به بازنگری دارد. هدف این تحقیق بررسی چالش‌های برنامه کارورزی دانشجو معلمان رشته الهیات و معارف اسلامی است. این پژوهش کیفی توصیفی با استفاده از روش مطالعه موردی انجام شده و ۱۰ دانشجو معلم، شامل ۵ زن و ۵ مرد، که حداقل سه سال در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند، به‌صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه شدند. یافته‌ها نشان می‌دهند که چالش‌هایی مانند انتخاب نادرست مدارس وابسته کارورزی، عدم آمادگی کافی دانشجو معلمان و عدم مشارکت موثر معلمان راهنما و مدیران تأثیر منفی بر موفقیت برنامه دارند، که لزوم تجدید نظر در برنامه‌ها را ضروری می‌سازد.
کلیدواژه ها
مدارس وابسته کارورزی، معلم/ استاد راهنما،کارورز، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر