اثربخشی برنامه درسی کارورزی1 بر دانش های معلمی دانشجومعلمان |
کد مقاله : 1172-INT |
نویسندگان |
زهره کرمی * عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان از طریق برنامه های درسی رسمی و غیررسمی با حرفه معلمی آشنا می شوند. یکی از مهمترین برنامه های دانشگاه فرهنگیان برای تربیت حرفه ای دانشجومعلمان، کارورزی است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه درسی کارورزی1 بر دانش های معلمی دانشجومعلمان بود که وضعیت دانش های معلمی دانشجومعلمان در دو بعد دانش محتوایی و دانش تربیتی، قبل و بعد از شرکت در برنامه درسی کارورزی مبتنی بر روایت پژوهی (کارورزی1) مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش 10 نفر از دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی مشارکت داشتند. ابزار اندازه گیری، آزمونی در مورد دانش های معلمی (دانش محتوایی و دانش تربیتی) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین استفاده شد. نتایج نشان داد بعد از دوره کارورزی1، میزان دانش های معلمی دانشجومعلمان در دو بعد دانش محتوایی و دانش تربیتی ارتقا یافته است. میانگین نمرات دانشجومعلمان در دانش محتوایی، نسبت به دانش تربیتی، افزایش بیشتری داشته است. به طور کلی نتایج حاکی از تأثیر مثبت برنامه درسی کارورزی مبتنی بر روایت پژوهی بر دانش های معلمی دانشجومعلمان بوده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی کارورزی1، روایت پژوهی، دانش های معلمی، دانش محتوایی، دانش تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |