| برنامه درسی کارورزی، معتبرترین برنامه درسی تربیت معلمان حرفهای در دانشگاه فرهنگیان | 
| کد مقاله : 1171-INT | 
| نویسندگان | 
| حمید  جعفریان یسار *1، فرزانه  جعفریان یسار2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم 2آموزگار آموزش و پرورش ناحیه دو شهر قم | 
| چکیده مقاله | 
| مقدمه: به عمل کار برآید به سخندانی نیست. بر اساس همین ضرب المثل کوتاه، تربیت معلمان حرفهای تنها و تنها با دروس عملی و خصوصاْ توجه دقیق به برنامه درسی کارورزی امکانپذیر است. هدف این مقاله، بررسی نظری و عملی برنامه درسی کارورزی است. مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به متون و اسناد متعبر و مقالات، انجام شده است. یافتهها: صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای معلمان در چهار بعد «دانشی، مهارتی، توانایی و نگرشی» حاصل میشود. واحد درسی کارورزی، در ارتقاء صلاحیتهای معلمی دانشجومعلمان علوم تربیتی، تأثیر زیادی دارد. در عراق؛ کارورزی شامل: 1)مرحله مشاهده، 2)مرحله مشارکت (تدریس. مشاهده. انجام فعالیتهای کلاسی و 3)مرحله اجرای عملی یا تدریس مستقل، انجام میشود. در ترکیه؛ توجه جدی متولیان نظام آموزشی به اجرای دقیق کارورزی معطوف است. در هنرستانهای ایران؛ کارآموزی و کارورزی به عنوان یکی از واحدهای درسی هنرستانهای فنی و حرفهای نقش بسیار مهمی دارد. در آموزش زبان انگلیسی؛ شرکت کنندگان تجربیات عملی شخصی خود را به اشتراک گذاشه و منجر به رشد هویت حرفهای آنها شده است. مشلات اساسی اجرای برنامه درسی کارورزی در مدارس؛ در دو بعد برنامه درسی و اجرای آن، دستهبندی میشود. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، مهمترین و معتبرترین برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، برنامه درسی کارورزی است. بنابراین متولیان امر باید به برنامه درسی کارورزی توجه ویژهای داشته تا دانشجویان با بالندگی حرفهای و اعتماد به نفس بالا در کلاسهای درس حاضر شوند. | 
| کلیدواژه ها | 
| برنامه درسی کارورزی، معلمان حرفهای، دانشگاه فرهنگیان، دروس عملی. | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |