ارزیابی برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و کیفیت اجرای آن در مدارس شهر قم
کد مقاله : 1160-INT
نویسندگان
حمید جعفریان یسار *
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده مقاله
هدف این مطالعه بررسی و ارزیابی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان و کیفیت اجرای آن در مدارس شهر قم بود. این مطالعه به روش آمیخته در دو بخش دانشجومعلمان و اساتید انجام شد. جامعه آماری دانشجویان بر اساس فرمول آماری 218 نفر و جامعه آماری اساتید کارورزی، 15 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری برای دانشجویان؛ پرسشنامه 56 سوالی محقق‌ساخته که 6 بعد را اندازه می‌گرفت بود. ابزار اندازه‌گیری برای اساتید؛ مصاحبه نیمه‌ساختارمند که دو بعد «هدف برنامه درسی کارورزی» و «نحوه اجرای برنامه درسی» را بررسی می‌کرد، بود. یافته‌ها: از نظر دانشجویان؛ 1)جنبه رضایت برنامه درسی کارورزی تأیید شد. 2)میزان آموزش و یادگیری برنامه تأیید نشد. 3)میزان ایجاد فرصت شغلی برنامه درسی کارورزی تأیید نشد. 4)میزان برقراری ارتباطات شغلی برنامه درسی کارورزی تأیید شد. 5)میزان ارزش‌افزوده دوره کارورزی برنامه درسی کارورزی تأیید شد. 6)میزان عملکرد دانشجویان برنامه درسی کارورزی تأیید شد. از نظر اساتید: برنامه درسی کارورزی در زمینه؛ 1)اهداف در برنامه درسی کارورزی؛ 2)محتوا در برنامه درسی کارورزی؛ 3)روش پژوهش در برنامه درسی کارورزی؛ 4)ارزشیابی در برنامه درسی کارورزی؛ دارای مشکل است. همچنین؛ مشکلات اجرایی برنامه درسی کارورزی؛ 1)«عدم همکاری ادارات آموزش و پرورش و مدارس وابسته»؛ 2)«عدم همکاری دانشگاه فرهنگیان»؛ 3)«وجود نگرش منفی و مقاومت مسوولان امر»؛ 4)«فرسایشی بودن و عدم انگیزه مناسب برای فعالیت در کارورزی»؛ 5)«پایین بودن سطح آگاهی و عدم اجرای دوره‌های مناسب آموزشی» و 6)«ابهام در دوره کارورزی و کمبود اساتید مجرب»؛ شناسایی شدند. نتیجه‌گیری: برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان حاکی از ضعف عمده بوده و ضرورت بازنگری جدی برنامه درسی کارورزی مورد تأکید است.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجومعلمان، دانشگاه فرهنگیان، مدارس شهر قم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر