رعایت اصول اخلاقی دانشجو معلمان کارورز به مثابه یک معلم |
کد مقاله : 1158-INT (R1) |
نویسندگان |
اشرف منتظری * |
چکیده مقاله |
با توجه به این که انسان در همه حوزههای زندگی نیاز به اسوه و الگو دارد، در حوزه تعلیم و تربیت این امر ضرورت بیشتر پیدا میکند. برای رشد و تعالی شخصیت متربیان الگوهای عملی غیر قابل انکار است. این پژوهش به دنبال این مدعا است وقتی کارورزان در مدرسه حضوران پیدا می کنند مانند کلیه عوامل مدرسه همچون مدیر، معلمان، معاونین، الگوهای عملی محسوب می شوند. پس به عنوان عاملی تاثیر گذارنقش مهمی در شکل دهی شخصت دانش آموزان دارند. پس لازم است خود را در مقام معلم تاثیر گذار ببینند. از طرفی درآموزههای دینی سفارشات اکیدی در خصوص ویژگیهای اخلاقی مربیان، اهمیت جایگاه و نقش و خطیر بودن وظیفهی آنها شده است. یک معلم باید پایبند بودن به اصول و ضوابط اخلاقی در جریان و روند آموزشی که بر عهدهی اوست، باشد. از این رو در این مقاله سعی شده است با روش کیفی- توصیفی و بررسی اسناد بر مبنای مطالعات کتابخانهای، ابتدا مروری بر تعاریف تربییت و اخلاق و ضرورت تربیت اخلاقی شود و سپس ضمن بیان اصول اخلاقی ، مصادیقی از آموزههای اخلاقی دین اسلام که منجر به رشد و تعالی متربیان و مربیان میگردد، ارائه شود؛ و نشان داده شود که با کاربست این آموزهها دانشجویان کارورز میتوانند در کنار معلمان به تعالی اخلاقی دانش اموزان نقش بسزایی داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
اخلاق مربیان، تربیت، متربی، دانشجو معلمان کارورز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |