تأثیر دوره های کارورزی بر توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: مدارس چندپایه ی دوزبانه استان چهارمحال و بختیاری)
کد مقاله : 1157-INT
نویسندگان
محسن خسروی *
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
چکیده مقاله
پیشینه و اهداف: مقاله حاضر درصدد بررسی تأثیر دوره های کارورزی بر توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در مدارس چندپایه ی دوزبانه استان چهارمحال و بختیاری بوده است. روش ها: در پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی می‌باشد و در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات با به‌کارگیری از روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 6 نفر از دانشجو معلمان ورودی1399 در درس کارورزی چهار در مناطق کوهرنگ، عشایر و میانکوه و در مدارس چندپایه و دوزبانه تدریس داشته اند، مصاحبه انجام شد. پس از طی شناسایی مفاهیم اصلی و مصادیق حاصل شده از مصاحبه ها تأثیر دوره های کارورزی بر توسعه حرفه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بررسی شد. یافته ها: بیانگر آنست که دوره کارورزی بر توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تأثیر مثبت می گذارد. نتیجه گیری: سه مفهوم اصلی شامل مهارت های قبل از کارورزی(اجرای صحیح طرح درس، اجرای روش تدریس و رسانه، تنظیم طرح درس برای مطابقت با ویژگی های دانش آموزان، ایجاد فعالیت کلاسی مناسب برای دانش آموزان، توانایی کار با گروه و مسئولیت پذیری) ، صلاحیت های زبانی دانشجو معلمان(امکان گفت و گو در موضوعات مختلف، بیان دستوالعمل های کلاسی به زبان فارسی و توانایی ساده سازی زبان) و شخصیت و مهارت زندگی(مهارت توجه به محیط اطراف، مهارت درک بهتر دانش آموزان، روحیه کارآفرینی و یادگیری مادام العمر) در درس کارورزی تأثیرگذار است.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلمان، توسعه حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی