رابطه برنامه ریزی درسی پنهان و هوش هیجانی با کیفیت بیانیه ی من در کارورزی3 دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1155-INT
نویسندگان
مهناز مهاجر قادرآبادی1، طیبه تجری *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران
2استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه برنامه ریزی درسی پنهان و هوش هیجانی با کیفیت بیانیه ی من در کارورزی3 دانشگاه فرهنگیان استان گلستان بود.روش پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری آن شامل 61 دانشجو معلم (دختر و پسر) رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان که در حال گذراندن کارورزی 3 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری این پژوهش عبارت از پرسشنامۀ برنامۀ درسی پنهان (HCQ) ایمانی (1391)؛ پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی دادرمن و کاجوریس (2022)؛ پرسشنامه کیفیت بیانیه من (تجری و مهاجر قادرآبادی،1403) ؛ به کار گرفته شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی رتبه ای اسپیرمن استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد. برنامه درسی پنهان و تمامی مولفه های آن با کیفیت بیانیه من دانشجو معلمان در سطح 99/0 اطمینان آماری رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین هوش هیجانی و تمامی مولفه های آن با با بیانیه من کارورزی 3 دانشجو معلمان در سطح 99/0 اطمینان آماری، رابطه معناداری نشان داد. برنامه درسی پنهان بخشی مهم و تأثیرگذار از فرآیند آموزشی کارورزی است که به‌سادگی قابل‌درک نیست، ولی بر جنبه‌های گوناگون آموزشی و تربیتی دانشجویان در تدوین بیانیه من تأثیرگذار است. هرچقدر دانشجو معلمان از هوش هیجانی بیشتری برخوردار باشند در تدوین بیانیه من کارورزی 3 موفق تر خواهند بود.
کلیدواژه ها
برنامه درسی پنهان ، هوش هیجانی، بیانه ی من،کارورزی 3.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی