واکاوی تجارب زیسته معلمان آموزش دیده در دانشگاه فرهنگیان از میزان کارآمدی کارورزی در توانمندی و مهارت حرفه ای معلمان در کلاس درس با توجه به موانع و چالش های اجرای آن |
کد مقاله : 1154-INT |
نویسندگان |
لیلا عباسزاده * بنت الهدی صدر ارربیل |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان کارآمدی کارورزی در توانمندی و مهارت حرفه ای معلمان در کلاس درس با توجه به موانع و چالش های اجرای کارورزی در کلاس درس میباشد؛ دانشگاه ها و مراکز عالی از جمله سازمان های مهم محسوب می شوند که نقشی استراتژیک در پیشبرد هدف های کشور دارد. طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان کارورزی رکن اصلی تمام آموزش های تربیت معلمان است. این پژوهش جزء پژوهش های کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. دامنه سنی شرکت کنندگان در این پژوهش 20-50 سال بود و در مجموع 40 مصاحبه از معلمان خبره و نو معلمان بر آورده شده است. طبق یافته ها از تاثیرات کارورزی بر توانمندی معلمان فراهم ساختن فرصت برای گفتگو برای تعدیل؛ از چالش های کارورزی محدود بودن ر.ز های کارورزی و راه های افزایش کیفیت کارورزی افزایش روز های کارورزی بدست آمد. بنابراین پبشنهاد میشود کلاس های کارورزی روز های بیشتری اجرا شده و هزینه های مالی لازم جهت این کار تامین شود همچنین از استادان خبره که آشنا به گزارش نویسی و اقدام پژوهی هستد؛ به عنوان استاد راهنما استفاده شود. ابزار مشاهده نیز در این کلاس (کارورزی) حایز اهمیت بوده که این کار باید به درستی توسط دانشجو معلمان انجام شود زیرا آینده دانش اموزان در دست آنهاست |
کلیدواژه ها |
کارورزی، توانمندی، معلمان، شایستگی، فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |