رویکردهای مربی‌گری و ارشادگری معلمان: دلالت‌هایی بر کارورزی تربیت معلم
کد مقاله : 1153-INT
نویسندگان
مهدی نامداری پژمان *
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این مقاله روشن‌کردن مفاهیم و موضوعات مربوط به رویکردهای مربی‌گری و ارشادگری معلم به‌ویژه در بستر کارورزی در دوره پیش از خدمت و ضمن خدمت است. برای این منظور تحقیق به شیوه کتابخانه‌ای روی مجلات رایج برای یافتن بررسی‌های اخیر و فراتحلیل‌های مربی‌گری و/یا ارشادگری معلمان، انجام شد و با پژوهش‌های آنلاین در وب‌سایت‌های سازمان‌های پیشرو و همچنین مشاوران متخصص، محققان و نویسندگان مطالعات کلیدی تکمیل شد. بررسی الگوهای تدریجی گسترش رویکرد مربی‌گری و ارشادگری معلم را نشان می‌دهد که برای طیف وسیعی از اهداف آموزشی مناسب است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که رویکرد مربی‌گری و ارشادگری معلم، روشی امیدوارکننده برای یادگیری معلم، تغییر معلم و بهبود نهایی در پیشرفت دانشجومعلمان و دانش‌آموزان است. نتیجه این بازبینی پیامدهایی بر مطالعات آینده در مورد رویکرد مربی‌گری و ارشادگری معلم و نیاز به اعتبارسنجی بیشتر در مورد اثربخشی چنین رویکردی برای افزایش مهارت‌های معلمان، فعالیت‌های تأملی و توسعه حرفه‌ای دارد.
کلیدواژه ها
مربی‌گری، ارشادگری، دانشجومعلم، کارورزی، توسعه حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی