تبیین نظری توسعه حرفه ای دانشجومعلمان در برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1152-INT |
نویسندگان |
رضا مسعودی1، امیر پورشاهرودی *2، امیرحسین مهرابیان3، حمیدرضا رجبلو4 1دانشجوی کارشناسی رشته ی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان واحد شهید بهشتی گنبدکاووس 2عضو هیئت علمی، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹ _ ۱۴۶۶۵ تهران، ایران 3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان 4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان |
چکیده مقاله |
کارورزی به عنوان یک بخش اساسی در آموزش معلمان، نقش مهمی در توانمندسازی دانشجو معلمان ایفا میکند. این دورهها به دانشجویان فرصتی برای تجربه عملی و یادگیری در محیط واقعی مدرسه میدهند، که این خود به تقویت مهارتها و شایستگیهای حرفهای آنها کمک میکند. هدف اصلی این پژوهش ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی برای شناخت بیشتر و عمیق تر درس کارورزی می باشد. در این مقاله بر آنیم که با بیان اهمیت این درس در دانشگاه فرهنگیان شده است که دانشجو معلمان با طی کردن این دوره ها ، مهارت های عملی فراوانی در زمینه ی معلمی ، مدیریت کلاس و فنون تدریس آشنا می شوند. روش پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و به شیوه ی توصیفی – تحلیلی نگاشته شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد درس کارورزی در کنار سایر دروس دانشگاه به عنوان تکمیل کننده و پلی بین نظر و عمل می باشد که دانش و مطالب دانشگاه را با کاربرد و مهارت در محیط کار تبدیل می کند.کسب مهارت های تدریس ، تقویت مهارت های ارتباطی ، ایجاد ارتباط حرفه ای ، انعطاف پذیری ، توسعه شخصیت حرفه ای ، آشنایی با فرهنگ مدرسه ، تقویت اعتماد به نفس از دیگر دستاوردها و مزایای درس کارورزی می باشد که در کانون توجه قرار می گیرد. |
کلیدواژه ها |
کارورزی ، دانشجومعلمان ، برنامه درسی ، توسعه حرفه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |