چالشهای کارورزی از منظر دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی: مطالعه پدیدارشناسانه
کد مقاله : 1151-INT
نویسندگان
بتول سبزه، بتول سبزه *
استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران
چکیده مقاله
کارورزی از دروس اصلی و کلیدی دانشگاه فرهنگیان است تا دانشجو معلمان بین آموخته های نظری و عملی خود ارتباط برقرار کرده و تجربه و مهارت لازم را کسب نمایند. با این وجود چالشهای متعددی در این زمینه وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی چالشهای کارورزی از منظر دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی صورت گرفته است. برای بررسی و احصاء چالشهای کارورزی براساس تجارب دانشجو معلمان، از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی استفاده شد. میدان پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تهران(پردیس دخترانه نسیبه) در سال تحصیلی 1403-1402 است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر از آنها انتخاب و تارسیدن به حد اشباع مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روایی محتوایی سئوالات مصاحبه توسط چند نفر از اساتید گروه علوم تربیتی بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل محتوای موضوعی مصاحبه ها به شیوه کدگذاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که چالشهای کارورزی از منظر دانشجو معلمان شامل 5 دسته اصلی: مشکلات ساختاری و مدیریتی در فرآیند انتخاب مدارس؛ مشکلات ارتباطی و مدیریتی در تعامل با مراکز آموزشی؛ مشکلات در حمایت و همکاری از سوی مدیریت مدارس؛ مشکلات در هدایت و حمایت از کارورزان توسط معلم و استاد راهنما؛ مشکلات در تعامل با دانش‌آموزان و مشکلات در گزارش‌نویسی و تحلیل تجربیات است. شناسایی چالشها و حل آنها موجب تحقق بیشتر هدف کارورزی در راستای توسعه صلاحیت های شخصی و حرفه ای معلمان خواهد شد.
کلیدواژه ها
کارورزی، چالشهای کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، آموزش ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی