کارورزی زیر چتر تربیت زیبایی شناسی
کد مقاله : 1137-INT (R1)
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *
گروه اموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف این مقاله، شناسایی مؤلفه های مبتنی بر تربیت زیبایی شناسی برای کاربست در کارورزی بود و با استفاده از روش پژوهش کیفی و راهبرد توصیفی-تحلیلی به انجام رسید. در این راستا ضمن مرور منابع معتبر مرتبط با کارورزی و تربیت زیبایی شناسی، با بهره گیری از خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی آیزنر، مؤلفه های مبتنی برتربیت زیبایی شناسی و مؤثر در کارورزی شناسایی، و در قالب پنج بعد ارائه شد: بُعد اول فرهنگی، شامل سه مؤلفه خداگونگی، استفاده از ظرفیتهای بومی و تربیت ارزشهای اخلاقی است. بُعد دوم، زیبایی شناختی که نٌه مؤلفه تجربه زیبایی شناسی، مهارتهای خرد زیبایی‌شناسی، جذابیت، زیبایی شناسی کالبدی، مشاهده زیبایی‌شناسانه، کاربست رشته ها و عناصر هنری ، آشنایی زدایی، ارزشیابی زیبایی شناسانه و بازی و بازی سازی را در بر می گیرد، بُعد سوم آموزشی، دارای ده مؤلفه است: یادگیری مشارکتی، تفاوتهای فردی، هماهنگی و سازگاری، تلفیق، تدریس زیبایی‌شناسانه، رسانه و منابع زیبایی شناسی فعالیتهای مسئله محور، فرصتهای چالش برانگیز، کارورزی مکمل و تورکارورزی، بُعد چهارم اجتماعی- عاطفی با شش مؤلفه ارتباط اجتماعی، عاطفه و احساس، خشنودی زیبایی‌شناسی، تفکر مراقبتی، گفتگوی حرفه‌ای، هیجان و خشنودی زیبایی شناسی شکل گرفت. بُعد پنجم، شناختی که ده مؤلفه منشهای برتر فکری، اکتشاف، پرورش خلاقیت و آفزینندگی، تأنی و تأمل، مسئله یابی و حل مسئله، تفکر انتقادی و هوش زیبایی شناسی را پوشش داد. نتیجه آن که مؤلفه های مبتنی بر تربیت زیبایی شناسی اعتماد به نفس حرفه ای دانشجو معلمان را افزایش می دهد و آن ها را در فهم بهتر رفتار معلمی مؤثر یاری می رساند
کلیدواژه ها
تربیت زیبایی شناسی، هنر، کارورزی، دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی