کارکرد و تاثیر دوره کارورزی در مهارت‌های معلمی دانشجو معلمان جغرافیا بر اساس دروس جغرافیای دوره دوم دبیرستان
کد مقاله : 1136-INT
نویسندگان
مهدی اسدی *
استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی چگونگی تأثیرگذاری دوره کارورزی بر مهارت‌های تدریس، مدیریت کلاس و ارتباط دانشجو معلمان جغرافیا با دانش‌آموزان است. تحقیق حاضر بر اساس ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی محسوب می‌شود، گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای و بر اساس منابع معتبر کتب، مقالات و گزارش‌های معتبر صورت گرفته است. در ادامه به بررسی چالش‌ها، فواید، نحوه ارتقا مهارت‌های معلمی، دانشجو معلمان جغرافیا در کارورزی پرداخته شده است. نتایج بیانگر آن است که دوره کارورزی چندبعدی به‌طور قابل‌توجهی به افزایش مهارت‌های تدریس، مدیریت کلاس و توانایی ارتباط با دانش‌آموزان کمک کرده است؛ اما احساس می‌گردد با توجه به ماهیت درس جغرافیا و میان‌رشته‌ای بودن آن‌که نیاز به کلی‌نگری برای درک مباحث گوناگون جغرافیایی دارد دانشجو معلمان جغرافیا، به‌عنوان بخشی از درس کارورزی در سایر نهادها و ادارات مانند سازمان هواشناسی، سازمان زمین‌شناسی و غیره حضور داشته باشند تا ضمن تقویت مهارت‌های معلمی با ابزار، ادوات و نرم‌افزارهای جغرافیایی نیز آشنا شده و آن‌ها را در تدریس خلاقانه خود به کار ببندند. همچنین، این دوره به دانشجو معلمان این امکان را می‌دهد تا تجربیات عملی را با دانش نظری خود ترکیب نمایند. لذا درنهایت پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی معلمان به‌گونه‌ای طراحی شوند که اهمیت و تأثیر دوره کارورزی را بیشتر موردتوجه قرار دهند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در این دوره‌ها می‌تواند به ارتقاء کیفیت آموزش جغرافیا و تربیت معلمان کارآمدتر منجر شود که درنهایت به نفع نظام آموزشی خواهد بود.
کلیدواژه ها
کارورزی، معلم، دانشجو، جغرافیا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی