| شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفهای دانشجو معلمان تربیت بدنی | 
| کد مقاله : 1135-INT | 
| نویسندگان | 
| مهتاب  نجفی *1، سمانه  راستگو1، عاطفه  خمری2 1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران. 2مدرس مدعو، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان زاهدان، ایران. | 
| چکیده مقاله | 
| هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفهای دانشجو معلمان رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و معلمان راهنما بود. مطالعۀ حاضر از لحاظ هدف و روش، کاربردی و توصیفی- پیمایشی و با توجه به شیوۀ گردآوری دادهها میدانی است. در مرحلۀ اول با بررسی ادبیات پیشینه در حوزۀ کارورزی فهرستی از عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی تهیه و این عوامل به نظرخواهی متخصصان گذاشته شد، در نهایت پرسشنامۀ زوجی در قالب 6 عامل تدوین گردید. در مرحلۀ دوم از تکنیک دیمتل استفاده شد که در این مرحله 14 نفر از اساتید و معلمان راهنما در درس کارورزی پرسشنامه را تکمیل نمودند. نتایج بخش کمی نشان داد که توسعۀ سواد دیجیتال و توسعۀ مهارتهای تدریس بهترتیب، اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفهها و توسعۀ صلاحیتهای حرفهای بااهمیتترین مؤلفه میباشد. پیشنهاد میشود که سازمانهای تصمیمگیرنده بر عوامل اثرگذار و با اهمیت تمرکز کنند. | 
| کلیدواژه ها | 
| توان حرفهای، دانشجو معلم، کارورزی، تربیت بدنی | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |