شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفه‌ای دانشجو معلمان تربیت بدنی
کد مقاله : 1135-INT
نویسندگان
مهتاب نجفی *1، سمانه راستگو1، عاطفه خمری2
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران.
2مدرس مدعو، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان زاهدان، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی در افزایش توان حرفه‌ای دانشجو معلمان رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه اساتید و معلمان راهنما بود. مطالعۀ حاضر از لحاظ هدف و روش، کاربردی و توصیفی- پیمایشی و با توجه به شیوۀ گردآوری داده‌ها میدانی است. در مرحلۀ اول با بررسی ادبیات پیشینه در حوزۀ کارورزی فهرستی از عوامل مؤثر بر کارآمدی درس کارورزی تهیه و این عوامل به نظرخواهی متخصصان گذاشته شد، در نهایت پرسشنامۀ زوجی در قالب 6 عامل تدوین گردید. در مرحلۀ دوم از تکنیک دیمتل استفاده شد که در این مرحله 14 نفر از اساتید و معلمان راهنما در درس کارورزی پرسشنامه را تکمیل نمودند. نتایج بخش کمی نشان داد که توسعۀ سواد دیجیتال و توسعۀ مهارت‌های تدریس به‌ترتیب، اثرگذارترین و اثرپذیرترین مؤلفه‌ها و توسعۀ صلاحیت‌های حرفه‌ای بااهمیت‌ترین مؤلفه می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که سازمان‌های تصمیم‌گیرنده بر عوامل اثرگذار و با اهمیت تمرکز کنند.
کلیدواژه ها
توان حرفه‌ای، دانشجو معلم، کارورزی، تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی