تحلیل محتوایی رابطه بین دوره کارورزی و توسعه حرفهای نومعلمان شاغل در کلاس-های چندپایه |
کد مقاله : 1134-INT |
نویسندگان |
نوید ثنائی *، علی ملخاصی گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در مقاله حاضر به بررسی رابطه بین دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان با میزان توسعه حرفهای نومعلمان شاغل در کلاسهای چندپایه پرداخته شد. روش پژوهش، تحلیل محتوایی، یک روش کیفی و نظاممند به منظور خلاصه کردن اسناد و ایجاد دستههای مختلف بر اساس دستورالعملهای روشن بر طبق کدگذاری بود. نومعلمان و معلمان، علاوه بر داشتن شایستگی حرفهای معلمی باید، آشنایی و مهارت کافی برای روبرو شدن با نیازها و چالشهای موجود در کلاسهای چندپایه را مانند، مدیریت زمان تدریس، برنامهریزی بر اساس مهارتها و موضوعات مشترک، تلفیق موضوعات مختلف درسی و ... کسب داشته باشند. کدگذاری از بررسی سرفصل دروس کارورزی رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان و تمرین دبیری سابق و همچنین مطالعه پژوهشهای انجام شده در زمینه نیازها و چالشهای پیشروی معلمان درکلاسهای چندپایه انجام شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد: تغییر ساختاری و محتوایی در برنامه درسی دانشجومعلمان در راستای گنجاندن واحدهای درسی بیشتر مرتبط با کلاسهای چندپایه و همسو شدن دوره کارورزی با کسب مهارتهای حرفهای مرتبط با اینگونه کلاسها و همچنین استفاده از اساتید و معلمان راهنما که تجربه تدریس در این کلاسها را دارند، نه تنها یک تهدید برای کسب و توسعه مهارت حرفهای دانشجو معلمان نیست، بلکه یک فرصت ایدهآل میباشد. |
کلیدواژه ها |
دوره کارورزی، دانشجو معلم، توسعه حرفهای، کلاسهای چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |