تحلیل محتوایی رابطه بین دوره کارورزی و توسعه حرفه‌ای نومعلمان شاغل در کلاس-های چندپایه
کد مقاله : 1134-INT
نویسندگان
نوید ثنائی *، علی ملخاصی
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
چکیده مقاله
در مقاله حاضر به بررسی رابطه بین دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان با میزان توسعه حرفه‌ای نومعلمان شاغل در کلاس‌های چندپایه پرداخته شد. روش پژوهش، تحلیل محتوایی، یک روش کیفی و نظام‌مند به منظور خلاصه کردن اسناد و ایجاد دسته‌های مختلف بر اساس دستورالعمل‌های روشن بر طبق کدگذاری بود. نومعلمان و معلمان، علاوه بر داشتن شایستگی حرفه‌ای معلمی باید، آشنایی و مهارت کافی برای روبرو شدن با نیازها و چالش‌های موجود در کلاس‌های چندپایه را مانند، مدیریت زمان تدریس، برنامه‌ریزی بر اساس مهارت‌ها و موضوعات مشترک، تلفیق موضوعات مختلف درسی و ... کسب داشته باشند. کدگذاری از بررسی سرفصل دروس کارورزی رشته‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان و تمرین دبیری سابق و همچنین مطالعه پژوهش‌های انجام شده در زمینه نیازها و چالش‌های پیش‌روی معلمان درکلاس‌های چندپایه انجام شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد: تغییر ساختاری و محتوایی در برنامه درسی دانشجومعلمان در راستای گنجاندن واحد‌های درسی بیشتر مرتبط با کلاس‌های چندپایه و همسو شدن دوره کارورزی با کسب مهارت‌های حرفه‌ای مرتبط با این‌گونه کلاس‌ها و همچنین استفاده از اساتید و معلمان راهنما که تجربه تدریس در این کلاس‌ها را دارند، نه تنها یک تهدید برای کسب و توسعه مهارت حرفه‌ای دانشجو معلمان نیست، بلکه یک فرصت ایده‌آل می‌باشد.
کلیدواژه ها
دوره کارورزی، دانشجو معلم، توسعه حرفه‌ای، کلاس‌های چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی