آسیبشناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائهی الگوی مطلوب |
کد مقاله : 1130-INT (R1) |
نویسندگان |
مسلم شجاعی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
سبک جدید کارورزی با رویکرد ساختارگرایانه و با قصد تربیت معلمان فکور طراحی شده است. بر اساس یافته های پژوهشی، کارورزی در دانشگاه فرهنگیان فرصت کمی برای تدریس عملی دانشجو معلمان در صحنه واقعی و میدان عمل فراهم کرده استکارورزی، حیاتی ترین و مهمترین برنامۀدرسی در تربیت معلم و ازنظر دانشجومعلمان سودمندترین برنامه در میان همۀبرنامه هااست. کارورزی، به عنوان یک مرحله عملی از تمرین آموزشی، به دانشجو معلمان این امکان را می دهد تا با تمرین مستقیم فعالیتهای معلمی، کشف مشکلات و بدفهمی های درسی و گسترش توسعۀ حرفهای، دانش محتوایی و فعالیتهای آموزشی را یاد بگیرند و آنها را ارزیابی نمایندیکی از راه های کیفیت بخشی به برنامه های تربیت معلمان و متناسب سازی آن با شرایط امروز جامعه، آماده سازی و مجهز نمودن دانشجو معلمان به مهارت های حرفه ای، قبل از ورود به کلاس درس، تحت عنوان واحدی به نام کارورزی انجام می گیردکه اصلی ترین وظیفه مراکز تربیت معلم و سازمان هایی است که به انحاء مختلف، معلم تربیت می کنند.بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیب های کارورزی از منظر اساتید، معلمان راهنما و دانشجو معلمان می باشد. روش پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی بوده و بر اساس مرور مقالات و منابع قبلی چالش ها و آسیب های کارورزی از دیدگاه اساتید راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی - یادگیری: شیوه های ارزشیابی، ، موانع انگیزشی/ انسانی، )، معلمان راهنما (در ابعاد اهداف، محتوا، راهبردهای آموزشی، ارزشیابی..) و دانشجو معلمان ( در ابعاد مشکلات آموزشی، نگرشی، ساختاری، فیزیکی و..) مشخص گردیدند. |
کلیدواژه ها |
آسیب شناسی، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، مطلوب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |