تأملی بر برنامه‌‌‌درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به یافته های علمی‌پژوهشی مرتبط
کد مقاله : 1127-INT (R1)
نویسندگان
بتول بصیری *
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 – 14665 ، تهران، ایران ، پست الکترونیک: b.basiri@cfu.ac.ir و b_basiry@yahoo.com. تلفن همراه: 09133040484
چکیده مقاله
هدف از مطالعه حاضر این است که با رویکردی تحلیلی و با استناد به منابع معتبر و توجه به یافته های علمی‌پژوهشی مرتبط، تأملی بر برنامه‌درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشد. لذا برای نگارش این مقاله «مروری و تحلیلی»، پس از جستجوهای لازم، از کتب، مقالات متعدد و پایگاه های معتبر و مختلف علمی استفاده شده است. در همین راستا با استفاده از کلید واژه‌های «کارورزی»، «برنامة‌درسی» ، «تربیت‌معلم» و «دانشگاه ‌فرهنگیان» مقالات متعدد مرتبط با موضوع که در سال های اخیر در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف از جمله «اس.آی.دی»، «مگیران»، «علم نت»، «پرتال جامع علوم انسانی» و دیگر پایگاه های معتبر نمایه ‌شده اند، انتخاب و مورد مطالعه، بازخوانی و استفاده قرار گرفت و در نهایت با توجه به یافته های مقالات منتخب، به سوالات این پژوهش پاسخ داده شد.خوشبختانه تاکنون پژوهش های متعددی در این زمینه توسط محققان انجام گرفته است که بررسی نتایج آنان، پیامدهای متفاوتی را (مثبت یا منفی)، از برنامة‌درسی کارورزی گزارش کرده اند. برخی از یافته ها بیانگر این است که تاکنون تعداد مقالات مرتبط با موضوع کارورزی، روند صعودی داشته و در سال 2021 بیشترین سهم را در تعداد مقالات دارا بوده، ولی کافی نبوده است. نتیجه اینکه انجام تحقیقات بیشتر در موضوعات جدید برنامة‌درسی کارورزی و نیز توجه ویژه مسئولین دانشگاه فرهنگیان به نتایج این پژوهش ها، می تواند گامی اساسی برای تحقق اهداف تربیتی و آموزشی، تقویت کیفی، اصلاح ، ارتقاء و پیشبرد برنامة‌درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان باشد.
کلیدواژه ها
کارورزی، برنامه درسی، تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر