دانشجو معلمان و مهارت های مورد نیاز، منش و زیست حرفه ای معلمی |
کد مقاله : 1124-INT (R1) |
نویسندگان |
محمد علی پیرکمالی *1، فاطمه شهرکی2، نیلوفر جهانتیغ2، زهرا میرکمالی3، مهدیه پیرکمالی4 1دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، واحد زاهدان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، زاهدان، ایران. 3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، گروه آموزشی مدیریت دولتی، دانشگاه غیر انتفاعی هاتف، زاهدان، ایران. 4دانش آموز پایه دوازدهم رشته تجربی، دبیرستان دخترانه دانشگاه، سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. |
چکیده مقاله |
مقدمه: موفقیت نظام آموزشی بستگی به دانش، مهارت و نگرش دانشجو معلمان و معلمان یا به عبارتی شایستگی و زیست حرفه ای شان دارد. هدف این پژوهش دانشجو معلمان و مهارت های مورد نیاز، منش و زیست حرفه ای معلمی بود. روش کار: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی انجام گرفت. در بخش تحلیل اسناد متون پژوهش های داخلی و خارجی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مهارت ها، شایستگی و زیست حرفه ای دانشجو معلمان دارای چهار بعد اصلی دانش حرفه ای عمل حرفه ای ارزش ها و نگرش ها و ویژگیهای شخصیتی است. هر کدام از این ابعاد نیز دارای مولفه های متنوعی است که جزئیات هر بعد را نشان می دهد و در تدوین چارچوب بایستی در نظر گرفته شود. نتیجه گیری: مطالعه این حوزه نشان می دهد که مهارت ها، شایستگی و زیست حرفه ای دانشجو معلمان کلیتی یکپارچه دارد و از ترکیب پویا و ارتباط در هم تنیده ابعاد آن حاصل می شود. به طور کلی مهارت ها، شایستگی و زیست حرفه ای دانشجو معلمان به توسعه دانش و نگرش دانشجو معلمان و عمل در راستای تسهیل گری فرایند آموزش معنادار و ساخت دانش اشاره دارد. |
کلیدواژه ها |
دانشجو معلمان، مهارت های مورد نیاز، شایستگی و زیست حرفه ای. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |