نگاهی به جایگاه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان و آسیب شناسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
کد مقاله : 1116-INT
نویسندگان
علی همتی *1، سید مسعود مصطفوی2
1گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دبیر آموزش و پرورش، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه ایلام
چکیده مقاله
هدف این‌ پژوهش‌ بررسی‌ و آسیب شناسی کارورزی‌ دانشگاه فرهنگیان از نظر مفاهیم عمده می‌ باشد. کارورزی در دانشگاه فرهنگیان نقش بسزایی در فرایند تکوین آموزشی دانشجومعلمان ایفا می‌کند؛ زیرا در فرصت کارورزی به عنوان پل نظر و عمل امکان پیاده‌سازی عملی مبانی نظری فراهم می‌گردد. روش تحقیق‌‌ پژوهش حاضر‌ بنیادی‌ توصیفی‌ بوده که‌ براساس اطلاعات، اسناد و نظرات کارشناسان و دانشجومعلمان جمع‌‌آوری‌ گردیده و به‌صورت تحلیل مضمون بررسی شده است. با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته نقاط ضعف و آسیب‌هایی استخراج گردید . از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چالش‌ها در فرایند برنامه‌ریزی، اجرا و مدت زمان اشاره کرد که برنامه‌‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری‌ مناسب‌ از طرف برنامه‌-ریزان در طراحی‌ و اجرا را بصورت منظم‌تر و با ثبات بیشتری می‌طلبد تا کیفیت‌ افزایش‌ یابد و راهبردی بودن کارورزی برای دانشجو‌معلمان بیشتر آشکار شود. همچنین اجرای دقیق کارورزی، در کنار دیگر سرفصلهای اساسی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، منتج به تربیت معلمانی‌ فکور می‌شود که‌ توانایی‌ پرورش دانش‌‌آموزانی‌ را داشته‌ باشند که‌ به‌ رشد همه‌ جانبه‌ دست‌ یابند.
کلیدواژه ها
کارورزی، آسیب‌شناسی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی