تحلیل کارورزی و دانش آفرینی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم |
کد مقاله : 1112-INT |
نویسندگان |
محمد علی پیرکمالی *1، احمد آریایی نسب2، راضیه شهرکی میرزایی3، فاطمه شهرکی3 1دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، گروه آموزش زبان وادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، واحد زاهدان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، زاهدان، ایران. |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر؛ تحلیل کارورزی و دانش آفرینی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم می باشد. تحلیل برنامه درسی کارورزی برنامه یادگیری فکورانه و تجربی بر مبنای دانش آفرینی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم در صحنه عمل است. کارورزی یکی از مهمترین دروس تربیت معلم است. در این رهگذر دانشجو معلمان دانش مهارت و نگرش معلمی را در پرتو تلفیق دانش نظری و عملی و بر مبنای محیط های واقعی آموزشی به دست می آورند. کارورزی به توسعه دانش آفرینی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم و فهم عمیق تجارب آموزشی تمرکز دارد و به کاوش برنامه درسی دانشجو معلمان می پردازد. کارورزی و دانش آفرینی فکورانه امکان تأمل بر نظریه های مرتبط با تدریس و یادگیری را در عمل فراهم می نماید و ضمن تشریح پدیده های آموزشی فرصت توصیف رخدادهای تا بهنگام و تفکر برانگیز را مهیا می کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارورزی و دانش آفرینی فکورانه از بهترین و مهمترین موقعیت ها در میدان عمل است، فراهم نمودن فرصت هایی در مدرسه در دوره کارورزی بینش و بصیرت هایی را برای برنامه درسی تربیت معلم و شایستگی های های معلمی ایجاد می کند، و گام هایی را برای تربیت معلم مادامالعمر ایجاد می کند. |
کلیدواژه ها |
تربیت معلم، کارورزی, دانش آفرینی فکورانه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |