مطالعه تطبیقی وضعیت کارورزی ایران، کانادا و استرالیا
کد مقاله : 1104-INT
نویسندگان
فاطمه خلیلی صدرآبادی1، فائزه زارع شاهی2، فرشته کتبی *3
1دانشگاه فرهنگیان یزد (پردیس فاطمه الزهرا س)
2دانشگاه فرهنگیان یزد پردیس فاطمه الزهرا
3هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش،مطالعۀ تطبیقی وضعیت کارورزی تربیت معلم در ایران، کانادا و استرالیا است. این مقاله با رویکرد کیفی و روش تطبیقی نوشته شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و ترجمه منابع و مقالات و سایت‌های مرجع و گزارش‌های پژوهشی درباره کشورهای مذکور در پایگاه‌های داده گردآوری شده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. یافته‌های پژوهش با وجود تشابهات اندک حاکی از اختلاف معنادار و تفاوت‌های اساسی بین کارورزی تربیت معلم این سه کشور در مؤلفه‌های اهداف و انتظارات، محتوای یادگیری، نقش و مسئولیت معلم راهنما و استاد راهنما و دانشجو معلم، زمان و مکان و روش‌های ارزشیابی است. پیشنهاد می‌شود از نتایج این پژوهش درجهت بهبود و ارتقای وضعیت کارورزی تربیت معلم ایران استفاده شود.

The purpose of the research is the comparative study of teacher training internships in Iran, Canada, and Australia. This article is written with a qualitative and comparative approach. The required information has been collected and studied through library documents and translation of sources and articles and reference sites and research reports about the mentioned countries in databases. Despite the few similarities, the research findings indicate significant differences and fundamental differences between teacher training internships in these three countries in the components of goals and expectations, learning content, the role and responsibility of the supervising teacher and tertiary supervisor and teacher education student, time and place and evaluation methods. It is suggested that the results of this research be used to improve the internship status of teacher training in Iran.
کلیدواژه ها
کارورزی، مطالعه تطبیقی، ایران، کانادا، استرالیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی