تجربه زیسته استاتید راهنمای درس کارورزی رشته تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1103-INT
نویسندگان
فرزانه داوری *1، سمانه السادات خلیلی راد2
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف، بررسی تجربه زیسته اساتید راهنمای درس کارورزی در رشته تربیت بدنی بود. روش تحقیق کیفی و از نوع مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که به صورت هدفمند انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید راهنمای پردیس های دخترانه درس کارورزی در رشته تربیت بدنی از دانشگاه فرهنگیان اصفهان است. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به روش پدیدار شناسی و الگوی کلایزی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که استادان راهنما با چالش‌هایی نظیر آشنایی ناکافی معلمان و مدیران با کارورزی ،مشکل دانشجویان در نوشتن گزارش،
تفاوت در روش تدریس استادان مختلف،تغییر مدارس محل کارورزی در هر ترم،برگزاری کلاس‌های تئوری بعد از کارورزی،استفاده نادرست از دانشجو به عنوان دستیار معلم، نبود منبع جامع برای کارورزی در رشته تربیت بدنی ،استفاده کارشناسان نواحی از دانشجویان به عنوان نیروی انسانی،کمبود انگیزه مدیران و معلمان برای پذیرش دانشجو و همکاری مطابق برنامه درسی کارورزی مواجه‌اند. همچنین، نبود مزایای مادی و معنوی کافی برای استادان، کاهش انگیزه در همکاری و حمایت از دانشجویان را به همراه داشته است. این پژوهش به اهمیت تقویت نقش استادان راهنما و بهبود شرایط کارورزی برای افزایش کیفیت آموزش و تجربه عملی دانشجویان تأکید دارد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، تجربه زیسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی