ارزیابی و تطبیق عناصر برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران و فنلاند
کد مقاله : 1102-INT
نویسندگان
فروغ مرادیان *
اموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر سنندج، کردستان، ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، مطالعة تطبیقی نظام کارورزی دانشگاه فرهنگیان ایران و تربیت معلم فنلاند است. اطلاعات مورد نیاز از طریق اینترنت، سایت‌های آموزش و پرورش، منابع کتابخانه‌ای و مقالات معتبر گردآوری شد. برای انجام این پژوهش از الگوی جرج زد. اف. بردی، که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است، استفاده شد. جامعة آماری شامل جدیدترین نسخة برنامه کارورزی تربیت معلم فنلاند و آخرین نسخة اصلاحی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان ایران بود که به صورت هدفمند برای جمع‌آوری داده‌ها انتخاب و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که باوجود شباهت‌های ظاهری، تفاوتهایی بین برنامه کارورزی این دو کشور در مؤلفه‌های منطق برنامه، رویکرد، اهداف و انتظارات برنامه کارورزی، محتوا و فرصت‌های یادگیری، نقش و مسئولیت افراد، زمان و مکان و روش‌های ارزشیابی است. نتایج این پژوهش می‌تواند کمک کند تا نوآوری‌های صورت گرفته در دنیا به ‌نظام تربیت معلم کشورها منتقل شود تا مسئولان بتوانند گام‌هایی برای بهبود نظام کارورزی تربیت معلم در ایران بردارند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: کارورزی، تربیت معلم، ایران، فنلاند.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر