بررسی تطبیقی ارزشیابی کارورزی دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه‌های دیگر جهان
کد مقاله : 1100-INT (R1)
نویسندگان
زهراسادات حسینی *1، پروین جعفری2
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر تهران
2عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر تهران
چکیده مقاله
ارزشیابی آموزشی همواره در فرایند یادگیری و یاددهی یک امر مهم و تأثیر گذار بوده است. هدف از این پژوهش شناسایی شیوه‌ها و روند ارزشیابی کارورزی در دانشگاه میسوری جنوب شرقی آمریکا، دانشگاه سیدنی استرالیا، دانشگاه وینپینگ کانادا، آکسفورد انگیس و تربیت معلم هند است.و مقایسه با دانشگاه فرهنگیان ایران است. اطلاعات از طریق مقالات و پایان نامه‌ها و سایت‌های وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه جمع آوری شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در تمامی دانشگاه‌ها دوره‌ها به صورت حضوری و اجباری برگزار می‌شود.و ارزشیابی حتما صورت میگیرد و در ارزشیابی معلم راهنما و استاد راهنما نقش دارند. درآمریکا و ایران ارزیابی کارآمد و موثر عملکرد دانشجو معلم بر اساس مقررات و نمره گذاری دقیق بر اساس صلاحیت های هر داوطلب است همچنین در ایران و کانادا باید گزارش مکتوبی از مشاهدات تهیه شود. در کاناداو استرالیا برعکس ایران ارزیاب اصلی دانشجویان در فرایند کارورزی معلم راهنماست به خاطر اینکه هر لحظه و در طی فرایند و در صحنه عمل به دانشجویان نزدیک و عملکرد دانشجویان را از نزدیک رصد می‌کند اما در دانشگاه فرهنگیان ایران معلم راهنما در ارزشیابی ده درصد نقش دارد. و در دانشگاه‌های بررسی شده دانشجویان کارنامه توصیفی از وضعیت خود دریافت میکنند اما در دانشگاه فرهنگیان ایران عملکرد دانشجو معلم به صورت کمی نمره گذاری می‌شود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی، کارورزی، بررسی تطبیقی، تربیت معلم و دانشگاه‌های تربیت معلم جهان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر