بررسی تطبیقی ارزشیابی کارورزی دانشگاه فرهنگیان با دانشگاههای دیگر جهان |
کد مقاله : 1100-INT (R1) |
نویسندگان |
زهراسادات حسینی *1، پروین جعفری2 1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر تهران 2عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر تهران |
چکیده مقاله |
ارزشیابی آموزشی همواره در فرایند یادگیری و یاددهی یک امر مهم و تأثیر گذار بوده است. هدف از این پژوهش شناسایی شیوهها و روند ارزشیابی کارورزی در دانشگاه میسوری جنوب شرقی آمریکا، دانشگاه سیدنی استرالیا، دانشگاه وینپینگ کانادا، آکسفورد انگیس و تربیت معلم هند است.و مقایسه با دانشگاه فرهنگیان ایران است. اطلاعات از طریق مقالات و پایان نامهها و سایتهای وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه جمع آوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در تمامی دانشگاهها دورهها به صورت حضوری و اجباری برگزار میشود.و ارزشیابی حتما صورت میگیرد و در ارزشیابی معلم راهنما و استاد راهنما نقش دارند. درآمریکا و ایران ارزیابی کارآمد و موثر عملکرد دانشجو معلم بر اساس مقررات و نمره گذاری دقیق بر اساس صلاحیت های هر داوطلب است همچنین در ایران و کانادا باید گزارش مکتوبی از مشاهدات تهیه شود. در کاناداو استرالیا برعکس ایران ارزیاب اصلی دانشجویان در فرایند کارورزی معلم راهنماست به خاطر اینکه هر لحظه و در طی فرایند و در صحنه عمل به دانشجویان نزدیک و عملکرد دانشجویان را از نزدیک رصد میکند اما در دانشگاه فرهنگیان ایران معلم راهنما در ارزشیابی ده درصد نقش دارد. و در دانشگاههای بررسی شده دانشجویان کارنامه توصیفی از وضعیت خود دریافت میکنند اما در دانشگاه فرهنگیان ایران عملکرد دانشجو معلم به صورت کمی نمره گذاری میشود. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، کارورزی، بررسی تطبیقی، تربیت معلم و دانشگاههای تربیت معلم جهان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |