واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان از نقاط قوت کارورزی
کد مقاله : 1096-INT
نویسندگان
محمد جاودانی1، عارفه معنوی *2، مینا مسعودی2
1استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شیراز
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شیراز
چکیده مقاله
هدف پژوهش، واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان ازنقاط قوت کارورزی در مدارس استثنایی بود. این مطالعه کاربردی در پارادایم تفسیرگرایی، بارویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تجربی انجام شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه دراین مطالعه، دانشجومعلمان کارورزی دانشگاه فرهنگیان فارس در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که با استفاده ازروش نمونه-گیری هدفمند از نوع معیار و تاحد اشباع داده‌ها 10 تن انتخاب شدند. معیارهای مورد نظر برای ورود به مطالعه، داشتن حداقل دو نیمسال تجربه کارورزی در مدارس استثنایی و علاقمندی به مشارکت در پژوهش بود. برای جمع‌آوری داده‌ها، ازمصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های پژوهش منجر به دست یابی به 40 مضمون پایه، 30 مضمون سازمان دهنده سطح اول و 5 مضمون سازمان دهنده سطح دوم تحت عنوان نقاط قوت حرفه ای، عاطفی، شناختی، آموزشی وارتباطی گردید. نتایج نشان داد که کارورزی موجب افزایش شایستگی ها و قابلیت های دانشجومعلمان می شود.
کلیدواژه ها
تجارب زیسته، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، مدارس استثنایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی