ارزیابی عوامل موثر درعدم تحقق اهداف آموزشی و میدانی در دوره کارورزی در مدارس ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1091-INT (R1) |
نویسندگان |
ابراهیم تقوی مقدم *1، فرشته کمالی استاد2، صبا رختیانی2، سیده عارفه اکبری3، فاِیزه کریمی4 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی 3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی 4دانشجوی علوم اجتماعی |
چکیده مقاله |
در طول زندگی بشر مساله حرکت از تئوری به عمل مساله ای مهمی برای انسان بوده و هست و نزدیک کردن این دومقوله به هم مورد توجه دانشمندان و متفکران زیادی در طول تاریخ بوده است. امروزه کسب تجربه و ورود به میدان آموزش دانشجو معلمان از دغدغه های مدیران و متولیان حوزه آموزش در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است.. در این تحقیق ابتدا با بررسی منابع اطلاعاتی و کتابخانه ای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان بررسی و تحلیل شد. متغیرهای تاثیرگذار بر روند دوره های کارورزی شناسایی، ارزیابی و دسته بندی شد. با استفاده از یکی روش های تصمیم گیری چند معیاره MCDM به نام تحلیل سلسله مراتبی (AHP) این متغیر ها مورد بررسی تحلیل و واکاوی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد زیرمعیار (سوء استفاده از حضور کارورز در مدارس یه عنوان یک نیروی انسانی) و زیرمعیار (توجیه نبودن کادر آموزشی مدارس از اهمیت فوق العاده این دوره) به ترتیب با اوزان عمومی 0.174 و 0.128 بیشترین تاثیر را در کارایی این دورهها دارند . همچنین ارزیابیها نشان داد در نقش کادر آموزشی مدارس در حل مشکلات کارورزی دانشجومعلمان بسیار مشهود است و نیاز به برگزاری دوره ها و کلاس های توجیهی برای مدیران و معلمان مرتبط با دوره های کارورزی بیشتر احساس می شود. همچنین ایجاد سازوکارهای تشویقی و سیاستهای حمایتی برای معلمین و مدیران مدارس هدف و وابسته کارورزی میتواند در افزایش کارایی این دورهها کمک شایانی نماید. |
کلیدواژه ها |
دوره کارورزی ، فرهنگیان ، اهداف آموزشی، دانشجومعلمان ، روش تحلیل سلسله مراتبی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |