ارزیابی عوامل موثر درعدم تحقق اهداف آموزشی و میدانی در دوره کارورزی در مدارس ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1091-INT (R1)
نویسندگان
ابراهیم تقوی مقدم *1، فرشته کمالی استاد2، صبا رختیانی2، سیده عارفه اکبری3، فاِیزه کریمی4
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی
4دانشجوی علوم اجتماعی
چکیده مقاله
در طول زندگی بشر مساله حرکت از تئوری به عمل مساله ای مهمی برای انسان بوده و هست و نزدیک کردن این دومقوله به هم مورد توجه دانشمندان و متفکران زیادی در طول تاریخ بوده است. امروزه کسب تجربه و ورود به میدان آموزش دانشجو معلمان از دغدغه های مدیران و متولیان حوزه آموزش در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است.. در این تحقیق ابتدا با بررسی منابع اطلاعاتی و کتابخانه ای دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان بررسی و تحلیل شد. متغیرهای تاثیرگذار بر روند دوره های کارورزی شناسایی، ارزیابی و دسته بندی شد. با استفاده از یکی روش های تصمیم گیری چند معیاره MCDM به نام تحلیل سلسله مراتبی (AHP) این متغیر ها مورد بررسی تحلیل و واکاوی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد زیرمعیار (سوء استفاده از حضور کارورز در مدارس یه عنوان یک نیروی انسانی) و زیرمعیار (توجیه نبودن کادر آموزشی مدارس از اهمیت فوق العاده این دوره) به ترتیب با اوزان عمومی 0.174 و 0.128 بیشترین تاثیر را در کارایی این دوره‌ها دارند . همچنین ارزیابی‌ها نشان داد در نقش کادر آموزشی مدارس در حل مشکلات کارورزی دانشجومعلمان بسیار مشهود است و نیاز به برگزاری دوره ها و کلاس های توجیهی برای مدیران و معلمان مرتبط با دوره های کارورزی بیشتر احساس می شود. همچنین ایجاد سازوکار‌های تشویقی و سیاست‌های حمایتی برای معلمین و مدیران مدارس هدف و وابسته کارورزی می‌تواند در افزایش کارایی این دوره‌ها کمک شایانی نماید.
کلیدواژه ها
دوره کارورزی ، فرهنگیان ، اهداف آموزشی، دانشجومعلمان ، روش تحلیل سلسله مراتبی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی