مطالعه تطبیقی مدل های مبتنی بر فناوری "TPACK"؛ “SQD” و "COACTIV" در توانمندسازی حرفه ای دانشجو معلمان در کارورزی
کد مقاله : 1090-INT
نویسندگان
مریم صیدی *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی مدل های مبتنی بر فناوری "TPACK"؛ “SQD” و "COACTIV" در توانمندسازی حرفه ای دانشجو معلمان در کارورزی بود. رویکرد پژوهش سنتز پژوهی و روش پژوهش آن مرور نظام مند پژوهش بود. یافته های پژوهش نشان داد که مدل TPACK یا مدل مبتنی بر دانش تربیتی، محتوایی و فناورانه، بر این اساس است که معلمان باید در هنگام ادغام فناوری در عمل خود برای تولید آموزش مؤثر با فناوری، دانش فناوری، تربیتی و محتوا، و همچنین تعاملات بین انواع دانش و دانش در مورد زمینه را مد نظر قرار دهند. مدل SQD یا مدل ترکیب داده های کیفی در آماده سازی معلمان شامل جنبه هایی مانند الگوهای نقش، ژرف اندیسی طراحی آموزشی در سطح خرد؛ برنامه ریزی و رهبری فناوری و همکاری درون/بین موسسات در سطح سازمانی می گردد. و مدل COACTIV یا مدل فعال سازی شناختی به طور سیستماتیک شایستگی هایی را که برای انجام یک تمرین حرفه ای خوب باید باشند، شناسایی می کند، این مدل از 3 بخش شایستگی های شناختی، عاطفی و انگیزشی؛ رفتار قابل مشاهده و فرآیندهای ادراک، تفسیر و تصمیم گیری تشکیل شده است. ترکیب این سه مدل می تواند به طور اثربخش بر توسعه و توانمندسازی معلمان تاثیر بگذارد.
کلیدواژه ها
توانمندسازی معلمان، مدل TPACK، مدل SQD، مدل COACTIV
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی