واکاوی تجارب زیستۀ کارورزی: تحلیل نظر استادان راهنما
کد مقاله : 1087-INT
نویسندگان
رضا ممشلی *
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد آزادشهر، آزادشهر، گلستان، ایران.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیستۀ استادان راهنمای کارورزی استان گلستان طراحی شد تا با تحلیل نظراستادان، راهکارهایی مبنی بر اجرای مؤثرتر و با کیفیت تر دوره های کارورزی ارائه شود. این پژوهش رویکردی کیفی و پدیدار شناسانه دارد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ اساتید راهنمای کارورزی استان گلستان در سال تحصیلی 1402 – 1403 بود. 7 نفر از اساتید با روش نمونه گیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از مصاحبۀ نیمه سازمان یافته استفاده شد. پس از ضبط مصاحبه ها، متن آن ها تهیه و مفاهیم کلیدی استخراج گردید. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به طبقه بندی زیر مقیاس های پرسش اصلی که شامل: نقش اساتید راهنما در درس کاروزی، اهداف کارورزی از نظر اساتید راهنما، نقاط ضعف و قوت کارورزی از نظر اساتید راهنما و در نهایت ارائۀ پیشنهاداتی مبنی بر پیاده سازی هر چه با کیفیت تر برنامۀ کارورزی، اقدام گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد به منظور ارتقاء کیفیت در اجرای برنامۀ کارورزی؛ وجود معلم راهنمای مطلوب، برنامۀ مناسب برای درس کارورزی و مدارس کارورز پذیر با امکانات مناسب، ضروری است.
کلیدواژه ها
کارورزی، تجربیات زیسته، استادان راهنما
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی