اثربخشی برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجومعلمان
کد مقاله : 1085-INT (R1)
نویسندگان
محمدرضا سهیلی *، علی لطفی، حسین واقعی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان، کارورزی است؛ در نتیجه این پژوهش با هدف شناسایی و مؤثر بودن عوامل موردنظر در اجرای صحیح و اصولی برنامه درسی کارورزی انجام شده است. پژوهش حاضر کمی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجو معلمان ورودی سال‌های 1400 – 1399 پردیس‌های استان خراسان جنوبی هستند. حجم نمونه در این پژوهش 52 از دانشجویان مذکور است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته 6 مؤلفه‌ای استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه مذکور توسط اساتید و متخصصان این حوزه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی پژوهش از ضریب الفای کرونباخ که پس از محاسبه، 8/0 بدست آمده، استفاده شد. برای بررسی و تحلیل داده‌ها از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌های به‌دست‌آمده بیانگر آن بود عوامل مورد نظر که شامل دانشگاه فرهنگیان، اساتید کارورزی، دانشجو معلمان، ادارات آموزش و پرورش و مدرسه کارورزی در اجرای مطلوب برنامه درسی کارورزی مؤثر بوده‌اند جز عاملی به نام معلم راهنما؛ چراکه بیشترین آسیب از سوی این مؤلفه بر اجرای صحیح و کارآمد برنامه درسی کارورزی وارد شده است.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنیگان، دانشجو معلمان، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی