چالشهای کارورزی و تأثیر آن بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان: بررسی موانع و فرصتها |
کد مقاله : 1084-INT |
نویسندگان |
محمد مجیدپور خوئی * استادیار، گروه آموزش معارف اسللامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی چالش های پیش روی ماده ی درسی کارورزی در توسعه حرفهای دانشجو معلمان می پردازد. مادّه ی درسی کارورزی به عنوان یک بخش کلیدی و مهم در آموزش دانشجو معلمان، فرصتی مناسب برای پیوند نظریه و عمل فراهم میآورد. با این حال، چالش هایی نظیر عدم تناسب مناسب بین محتوای آموزش نظری و عملی، کمبود حمایت های مدیریتی، فشارهای روانی و اجتماعی و مشکلات ارزشیابی میتواند بر کیفیّت این فرآیند تاثیرگذار و حیاتی در عرصه آموزش و تربیت دانشجو معلّمان تأثیر منفی بگذارد. داده های این پژوهش از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با دانشجو معلمان و معلمان راهنما جمعآوری گردید و سپس تحلیل محتوای کیفی انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که بهبود هماهنگی بین دانشگاه فرهنگیان و مدارس، ارتقای کیفیت حمایت های مدیریتی و تدوین معیارهای واضح برای ارزشیابی میتواند به بهبود کیفیت کارورزی و توسعه حرفهای دانشجو معلمان کمک به سزایی نماید. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، توسعه حرفهای، دانشجو-معلمان، چالشها، آموزش معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |