بهبود فرایند آموزش درس تقسیم و بخش پذیری ریاضی پایه چهارم ابتدایی با رویکرد کارورزی۴ |
کد مقاله : 1083-INT |
نویسندگان |
نارین مرادی *1، عادل سلیمانی2 1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه 2گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
درس کارورزی می تواند شایستگی های حرفه ای و توانمندی های فردی معلمان را بارور سازد،قوام دهد،دوام بخشد و تا آنجا پیش روند که در سخت ترین شرایط کاری،ثمربخش ترین شیوه ها و راهکارهای ممکن را بجویند و به کارگیرند.هدف کلی پژوهش حاضر بهبود فرایند آموزش درس تقسیم و بخش پذیری ریاضی پایه چهارم ابتدایی با رویکرد کارورزی۴ است .جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد ۳۰نفر دانش آموز دختر پایه چهارم ابتدایی می باشدو داده های پژوهش حاضر به کمک مصاحبه و مشاهده توسط اعضای تیم سه نفره درس پژوهی جمع گردیده است.باتوجه به اهمیت درس تقسیم و بخش پذیری و اینکه بسیاری از دانش آموزان در یادگیری این درس با مشکل مواجه هستند ،این مسئله توسط اعضای تیم سه نفره طی دو مرحله تدریس مورد بررسی قرارگرفت .در حقیقت تدریس اول با نقاط ضعف و ایرادات بیشتری انجام گرفت و مورد نقد و بررسی اعضای تیم صورت گرفت و تدریس دوم با خلاقیت بیشتر و بسیار کارآمدتر از تدریس اولیه سازماندهی شد.نتایج بدست آمده از بررسی نقاط قوت و ضعف تدریس های اول و دوم در قالب79کد باز دسته بندی گردید و پس از حذف و ادغام در قالب12کد محوری و در نهایت 5کد گزینشی باعناوین:هویت حرفه ای معلم ،راهبردهای معلمی ،فعالیت های آموزشی ،مشکلات و چالش ها،عوامل موثر برتحصیل دانش آموز قرار گرفتند. که این عوامل بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارند. |
کلیدواژه ها |
: کارورزی4، ریاضی ،آموزش،درس پژوهی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |