مولفه های اهمیت کارورزی در آمادگی دانشجو معلمان برای ورود به کلاس درس از دیدگاه مدرسان دانشگاه فرهنگیان (یک پژوهش کیفی)
کد مقاله : 1082-INT
نویسندگان
معصومه محمدآبادی *1، اعظم السادات پیش بین2
1گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی 889-14665 تهران،ایران.
2گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان،
چکیده مقاله
برنامه کارورزی یکی از دروس مهم دانشگاه فرهنگیان است،که فرصتِ برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی-تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنشِ عملی در کلاس درس را فراهم می کند.هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه‌های اهمیت کارورزی در آمادگی دانشجو معلمان برای ورود به کلاس درس می باشد. روش پژوهش از نوع کیفی بوده که برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه‌ساختار یافته استفاده شد.مشارکت‌کنندگان 15 نفر از مدرسان کارورزی یک تا چهار در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در سال1403 بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند.برای بررسی صحت یافته‌ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد.برای تعیین پایایی ، از روش پایایی بین دوکد گذار استفاده شد.در تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحله‌ای آرباخ و سیلورستاین)استفاده شد.در نهایت یافته پژوهش نشان داد که کارورزی می تواند در موارد زیادی به آمادگی دانشجومعلمان برای ورود به کلاس درس کمک کند که از جمله این موارد می تواند به (آشنایی دانشجو معلمان با فرهنگ سازمانی مدرسه، تقویت مهارت ارتباط ، تصمیم گیری،حل مسئله،مدیریت زمان،مهارت خودآگاهی،افزایش اعتمادبنفس و ... )اشاره کرد.یافته های این پژوهش می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری های تدوین سرفصل و اجرای مناسب برنامه درسی کارورزی مورد توجه متولیان این حوزه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
مولفه ،دانشجو معلم، دانشگاه‌فرهنگیان،کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر