تاثیر برنامه درسی پنهان دانشگاه فرهنگیان و محیط کاری در توسعه اخلاق حرفه ای دانشجو معلمان |
کد مقاله : 1079-INT |
نویسندگان |
مجتبی بولاقی1، محمد علی پیرکمالی *2، معصومه باغبان قلعه نو1، آیدا صبابکی1 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، واحد زاهدان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، زاهدان، ایران. 2دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
دانشگاهها از طریق طراحی برنامه درسی، بهویژه برنامه درسی پنهان و اجرای آن توسط استادان، میتوانند نقش مهمی در ایجاد اخلاق حرفهای در دانشجو معلمان داشته باشند. همچنین، محیط کاری حمایتگر و حرفهای به دانشجومعلمان کمک میکند تا انگیزه لازم برای اجرای اخلاق حرفهای در محیط کار را داشته باشند. در حال حاضر هیچ پژوهشی در رابطه با تأثیر برنامه درسی پنهان و محیط کار بر اخلاق حرفهای دانشجو معلمان صورت نگرفته است که ارتباط بینشان را بررسی کرده باشد .هدف از این پژوهش این است که تأثیر برنامه پنهان دانشگاه فرهنگیان و محیط کار معلمان را در توسعه اخلاق حرفهای دانشجو معلمان نشان دهد. روش پژوهش از نوع کیفی و تحلیلی میباشد. ابتدا منابع و اسناد معتبر مانند کتابها مقالهها و طرحهای پژوهشی مطالعه شد بعد از تحلیل نظریههای گوناگون نویسندگان مختلف نکات مهم ان یاداشت شد .سپس قسمت هایی از محتوای مقالات همراه با تحلیل آنها در این مقاله قرار گرفت نتایج نشان داد که بین برنامه درسی پنهان و محیط کاری با ایجاد اخلاق حرفهای در دانشجومعلمان رابطه معناداری وجود دارد و فضای محیط کار نقش مکمل را ایفا میکند. همچنین آموزش در دانشگاهها بر شکلگیری هویت حرفهای در دانشجومعلمان تاثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
اخلاق حرفه ای ، برنامه درسی پنهان ، محیط کار ، دانشجومعلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |