تربیت معلم چندساحتی در کارورزی: الزامات و راهبردها باتاکید برنقش معلم
کد مقاله : 1077-INT
نویسندگان
معصومه مقیمی فیروزآباد1، شقایق ابراهیمی *2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه های مختلف است. یادگیری و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان به معنای توسعه همه جانبه و جامع دانش آموزان در بعد های فردی، اجتماعی و تحصیلی است.هدف این پژوهش، بررسی الزامات و راهبردهای تربیت تمام ساحتی در برنامه درسی کارورزی با تاکید بر نقش معلم است.برای دستیابی به تبیین فوق از روش سنتز پژوهی کیفی استفاده شده است که در آن پژوهش های دوازده سال اخیر با روشی نظام مند انتخاب،واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند. در مرحله بعد (غربالگری ریز) 38 پژوهش که معیارهای مدنظر را داشتند انتخاب شده اند،سپس سنتزی از یافته های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده ها،ارائه شده است.یافته های این سنتز در پاسخ به سوالات پژوهش،الزامات(تناسب و همخوانی با خصیصه های ملی و دینی، توجه به همه ابعاد و استعدادها و..)،راهبردها (فعالیت های تکاملی، استفاده از فناوری های آموزشی و...)، نقش کارورزی و نقش معلم(جایگاه و نقش معلم، دیدگاه های مختلف در مورد نقش آموزشی و تربیتی معلم) را مورد واکاوی قرارداده است.
کلیدواژه ها
تربیت تمام ساحتی، کارورزی، ساحت های شش گانه، سند تحول بنیادین، معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی