بررسی رویکردهای نوین در طراحی دوره های کارورزی موجود در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1072-INT |
نویسندگان |
فروزان ادیب فر *1، عاطفه یاوری2، ریحانه رضوانی3 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان 2دانشجومعلمان مقطع کارشناسی پیوسته 3دانشجو معلمان مقطع کارشناسی پیوسته |
چکیده مقاله |
در دنیای امروزی به تناسب اکتشافات علمی و تغییرات جدید حوزه آموزش، رویکردهای نوینی مورد استفاده قرار میگیرند، که شایسته است در حیطه عمل نیز به کار برده شوند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تحلیل رویکردهای نوین و کاربردی با هدف طراحی دوره های اثربخش در واحد کارورزی دانشگاه فرهنگیان میباشد. در این پژوهش که به صورت توصیفی و با استفاده از روش مرور سیستماتیک صورت پذیرفت، با بررسی مفاهیمی چون رویکرد کارگروهی، رویکرد مبتنی بر پروژه، رویکرد یادگیری تجربی دریافتیم که بکارگیری چنین روشهایی میتواند در طراحی هر چه بهتر و مفید تر کارورزی کارآمد باشد، به شرطی که در زمانی درست و به همراه برنامه ریزی تطبیقی اجرا شوند . تجربه های زیسته ی پژوهشگران در جریان درو س کارورزی یک ، دو ، سه و چهار دانشگاه فرهنگیان که برای تمامی رشته های تحصیلی الزامی ست در تایید یافته های این تحقیق بسیار موثر واقع گردید و می توان گفت این رویکردها قابلیت آنرا دارند که با بهره گیری از روشهای جدید، استاندارد های تربیت دانشجومعلمان راارتقا داده و در کنار آموزشهای علمی- تخصصی دیگر، معلمانی شایسته و توانمند را به عرصه آموزش کشور وارد نمایند و در دست یابی به آموزش و پرورشی پویا موثر باشند |
کلیدواژه ها |
رویکردهای نوین، کارورزی، یادگیری تجربی، کارگروهی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |