بررسی تجربه زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از کارورزی3 ، مطالعهای پدیدارشناختی |
کد مقاله : 1070-INT |
نویسندگان |
سمیرا روحی1، شهناز ولی پور هفشجانی *2، فاطمه قندی1 1دبیر آموزش و پرورش 2استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تجربه زیسته دانشجومعلمان از کارورزی ۳ بر اساس حیطههای پنج گانه تعاملی،عملکردی، شناختی، عاطفی و نگرشی بودهاست. پژوهش با رویکردی کیفی به روش پدیدارشناختی و بر اساس مدل ون منن انجام شدهاست. محققان از ابزار مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده کردهاند. جامعه آماری دانشجومعلمان ورودی ۱۳۹۹ دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری بوده است. دادهها بعد از ۱۷ مصاحبه به اشباع رسیدهاست. نتایج پژوهش بیانگر ده مضمون اصلی و سی مضمون فرعی در حیطههای پنجگانه است. همچنین نتایج پژوهش بیانگر تاثیرات مثبت تدریس مستقل و تجربه احساس رضایتمندی، مفیدبودن، شوق به تدریس، خودشناسی و توسعه مهارتهای حرفهای شرکتکنندگان است. مهمترین چالشهای کارورزی سه، عدم تعامل مناسب مدرسه با کارورزان، بیرغبتی معلم راهنما برای تدریس مستقل کارورزان و تعارض شیوههای تدریس فعال دانشجویان با شیوههای سنتی معلمان بودهاست. این امر بعضا باعث شکلگیری احساس سردرگمی و نگرشهای منفی در کارورزان و بیانگیزگی نسبت به حرفه معلمی شدهاست. |
کلیدواژه ها |
تجربه زیسته، کارورزی۳، دانشگاه فرهنگیان، پدیدارشناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |