مروری بر چالش های کارورزی در توسعه شایستگی و صلاحیت حرفه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1069-INT (R1)
نویسندگان
سعید براهوئی مقدم *1، احمد براهوئی مقدم2
1گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
2گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
چکیده مقاله
کارورزی برنامه‌ای برای پرورش توسعه شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان مبتنی بر نظریه و نظارت است و بر آن است تا میان نظر و عملارتباطی معنا دار برقرار کند. هدف از این پژوهش بررسی چالش‌هایی است که دانشجو معلمان در کسب مهارت‌های کارورزی 1 تا 4 در دانشگاه فرهنگیان، با آن روبرو هستند. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و رویکرد آن کیفی و نوع تحقیق نیز اسنادی است. مقاله حاضر به روش مطالعه مروری از طریق بررسی و مطالعه کتابخانه‌ای (اسنادی) با محوریت واژگان کارورزی دانشجو معلمان با دسترسی به اطلاعات مورد نیاز انجام شد. بر اساس یافته‌های مطالعه حاضر، کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با چالش‌های اساسی مواجه استاز آنجایی که گذراندن دوره های کارورزی درتوسعه حرفه‌ای معلمان و در هر مقطعی ضروری است باید از طریق کارورزی معلمان را برای مواجهه با شغل و انتظارات سازمانی آماده نمود. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهاد می شود متولیان برنامه ریزی درسی دانشگاه فرهنگیان در اصلاح و بازنگری این برنامه نگاه کل گرایانه داشته و مؤلفه های برنامه درسی کارورزی را در ارتباط با یکدیگر مدنظر قرار داده و همه عوامل چالش برانگیز را مورد بازبینی قرار دهند و برنامه کارورزی با نیازسنجی از کارورزان و مدارس مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلم، توسعه حرفه‌ای، صلاحیت حرفه‌ای، مهارت آموزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی