تجربه زیسته دانشجویان رشته مشاوره از کارورزی با رویکرد آسیب شناسانه |
کد مقاله : 1067-INT |
نویسندگان |
امیرعباس باقری نژاد1، عزت الله ملک پور افشار *2 1آموزش و پرورش 2استادیار ،گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی ، کرمان ، ایران |
چکیده مقاله |
تربیت حرفه ای دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان دارای اهمیت است؛ و یکی از راهبردهای اساسی در این راستا تجربه ی کارورزی در مدارس است. پژوهش حاضر با روش روایت پژوهی و با هدف تحلیل و بازنمایی ابعاد مختلف تجربه ی کارورزی دانشجومعلمان در مدارس و با رویکردی تفسیری انجام شد. به منظور جمع آوری داده از مصاحبه ی واقعه گرا استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش, افرادی بودند که دوره ی کارشناسی خود را در دانشگاه فرهنگیان اند و حداقل یک ترم تجربه ی کارورزی در مدارس را داشتند. نمونه گیری به صورت هدفمند و ملاکی انجام شد. تحلیل ها نشان داد که تجربه کارورزی در مدارس توسعه ی مهارت های تدریس و کلاس داری را برای دانشجویان در پی داشت. روایت ها گویای آن بود که دانشجومعلمان با بهره گیری از تجربه ی کارورزی در مدرسه توانستند به رشد مهارت های حرفه ای و ارتباطی دست پیدا کنند؛ که ارتباط و همکاری دانشجومعلمان با یکدیگر, با اساتید و معلمان و مدیران در فعالیت های مدرسه ای و هم چنین انجام فعالیت های یادگیری و تدریس های انفرادی و مستقل در دوران کارورزی در مدارس از این جمله اند. تجربه ی کارورزی در مدارس به عنوان پلی بین دانشگاه و مدرسه موجب به کارگیری دانش در حوزه ی عمل برای دانشجومعلمان شد. یافته ها توصیه می کنند که با توجه به تاثیرگذاری کارورزی در مدارس برای دانشجومعلمان برنامه ریزی دقیق تری ازلحاظ سرفصل های درسی به منظور آماده سازی دانشجویان از سوی وزارت آموزش وپرورش انجام شود. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، رویکرد پژوهش روایی، معلم فکور، دانشگاه فرهنگیان، مصاحبه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |