تحلیل آسیبشناسانه برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان: ارائه یک مدل مفهومی |
کد مقاله : 1062-INT (R1) |
نویسندگان |
سمانه منصوری * عضو هیئت علمی دانشگاه |
چکیده مقاله |
دانشگاه فرهنگیان برنامه های متعدد و مدونی برای تربیت شایسته دانشجو معلمان دارد. برنامۀ درسی کارورزی یکی از مهمترین و اصلیترین این برنامهها به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف ترسیم مدل مفهومی آسیبشناسانه برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. پس از مرور اسنادی و کتابخانهای مقالات منتشر شده در بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) از سال 1393 تاکنون، گزارههای آسیب شناسانه و نارساییهای موجود در برنامه به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مدل مفهومی آسیبهای اصلی برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ذیل محورهای چهارگانه دانشجو معلم، استاد راهنما، معلم راهنما و دانشگاه و مدارس ترسیم گردید. تاکافی بودن مهارتهای پژوهشی و روششناختی دانشجومعلمان، عدم تسلط اساتید به سرفصلهای برنامه درسی کارورزی، عدم اطلاع کافی معلمان راهنما از برنامه، آرمانی بودن دستورالعملهای اجرایی، پیش نیازهای آموزشی، ضعف در انگیزه و هدفمندی برخی از 50 آسیب و مانعی هستند که در مدل مفهومی ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه کارورزی، آسیبشناسی، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان، مدل مفهومی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |