چالشهای کارورزی براساس تجارب زیسته دانشجومعلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1060-INT |
نویسندگان |
محمد صادق کریمی * استادیار گروه علوم تربیتی پردیس شهید صدوقی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه. کرمانشاه، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای پیشروی اساتید و دانشجومعلمان کارورزی در مدارس کرمانشاه، با رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش دانشجو معلمان ترم آخر و اساتید با تجربه کارورزی بودند. براساس اشباع نظری، 6 نفر از اساتید و 10 نفر از دانشجو معلمان به شیوه هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری شد. در فرآیند کدگذاری باز روی مصاحبههای دانشجومعلمان 16 مفهوم در قالب 8 مقوله اصلی شناسایی شد. 8 مقوله استخراج شده از 12 مفهوم نیز، حاصل کدگذاری باز روی متن مصاحبهها با اساتید بود. روایی یافتهها براساس تأیید مشارکتکنندگان و نظارت و تأیید متخصصین حاصل شد. مهمترین مقولههای تجربه شده توسط دانشجومعلمان شامل: استرس، استاد راهنما، دروس پیشنیاز، مدیر مدرسه، معلم راهنما، شرایط مدرسه، زمان و سازماندهی بودند. مهمترین چالشهای تجربه شده توسط اساتید شامل: حجم تکالیف، محدودیت حضور در مدرسه، کمبود عضو هیئت علمی، دروس پیشنیاز، انتظارات مدیر، معلم راهنما، شرایط متفاوت مدارس و زمان بودند. |
کلیدواژه ها |
چالش کارورزی؛ استاد راهنما؛ معلم راهنما؛ دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |