بررسی نقش فناوری اطلاعات در پیشبرد برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان در استان سیستان و بلوچستان |
کد مقاله : 1049-INT (R1) |
نویسندگان |
محمدعلی پیرکمالی1، محبوبه غفاری نژاد *2 11. دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 22. دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران |
چکیده مقاله |
در عصر حاضر، فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه در تمامی عرصههای زندگی بشر، از جمله آموزش و پرورش، نقش بسزایی ایفا میکند. این فناوری با ارائه راهکارهای نوین و کارآمد، امکان بهبود کیفیت آموزش و یادگیری را فراهم آورده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش فناوری اطلاعات در پیشبرد برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در آموزش و چالشهای خاص این منطقه، این مطالعه به دنبال شناسایی تأثیر ابعاد مختلف فناوری اطلاعات بر برنامه کارورزی بوده است. روش تحقیق کمی و از نوع همبستگی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد که فناوری اطلاعات با ضریب همبستگی 0.679 تأثیر مثبت و معناداری بر پیشبرد برنامه درسی کارورزی دارد. در میان ابعاد مختلف، بعد مهارتی با ضریب همبستگی 0.454 بیشترین تأثیر را داشته، پس از آن بعد زیرساختی (0.349) و بعد کاربردی (0.250) قرار دارند. این یافتهها اهمیت توسعه مهارتهای فناوری اطلاعات و بهبود زیرساختها را در ارتقای کیفیت برنامه کارورزی نشان میدهد. |
کلیدواژه ها |
فناوری اطلاعات، برنامه درسی کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، آموزش معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |