نگاه تحلیلی انتقادی به برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلمان
کد مقاله : 1046-INT (R1)
نویسندگان
زهرا وحیدی *1، اشرف میرحیدری2
1استاد مدعو گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه زهرا(س)، اصفهان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان، پردیس فاطمه زهرا(س)، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلمان بود. تحقیق حاضر به لحاظ روش شناسی از نوع کیفی و با رویکرد روایت پژوهی انجام شد. شرکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند و داده ها بعد از اجرای 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید، ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پایایی یافته های حاصل با استفاده نظرات خبرگان دانشگاه فرهنگیان اصفهان و ضریب توافق هولستی 0.97 بدست آمد. یافته ها نشان داد برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان شامل 147 مفهوم اولیه،30 مقوله و 10 بعد عوامل اجرایی، عوامل حمایتی، عوامل تعامل محور، عوامل تجربی، عوامل ساختاری، عوامل محتوایی، عوامل ارزیابی محور، عوامل خلاقیت محور، عوامل نقد محور و عوامل فرهنگی اجتماعی است. ابعاد موجود در پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفه‌های کلیدی و چالش‌های موجود در برنامه کارورزی کمک کرده و مسیرهای بهبود و ارتقاء را روشن می‌سازد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی