آسیب شناسی برنامه جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجو-معلمان و ارائه راهکارها (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان) |
کد مقاله : 1042-INT |
نویسندگان |
اله نظر علی صوفی *1، مهین کیخانژاد2، هما کیخا3 1استادیار گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، مسئول امور خوابگاهی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس رسالت زاهدان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی آسیب ها و مشکلات اجرایی برنامه جدید کارورزی 1 از دانشجو-معلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای پیشنهادی بود. پژوهش از نوع کیفی بوده و با روش پدیدارشناسی اجرا؛ و اطلاعات با مصاحبه های نیمه ساختارمند گردآوری شد. از بین دانشجو معلمان پردیس دخترانه رسالت زاهدان در رشته کارشناسی آموزش ابتدایی ، 17 نفر به صورت هدفمند انتخاب و تا رسیدن به معیار اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل مصاحبه ها، با روش کدگذاری موضوعی انجام شد. اعتبار داده ها با روش پرسش از همکار و کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه انجام گرفت. یافته ها در 43مؤلفه و2 بعد: «آسیب ها و محدودیت ها» و «راهکارها» استخراج گردید. نتایج نشان داد که از نظر دانشجو معلمان،کارورزی 1 مشکلات اجرایی زیادی دارد . پیشنهاد می گردد برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان جهت افزایش کارآیی درس کارورزی به مشکلات اجرایی توجه داشته و از راهکارهای پیشنهادی دانشجویان جهت بهبود فرایند کارورزی 1 استفاده نمایند. |
کلیدواژه ها |
کارورزی1، آسیب شناسی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |