آسیب شناسی برنامه جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجو-معلمان و ارائه راهکارها (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان)
کد مقاله : 1042-INT
نویسندگان
اله نظر علی صوفی *1، مهین کیخانژاد2، هما کیخا3
1استادیار گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، مسئول امور خوابگاهی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس رسالت زاهدان
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی آسیب ها و مشکلات اجرایی برنامه جدید کارورزی 1 از دانشجو-معلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای پیشنهادی بود. پژوهش از نوع کیفی بوده و با روش پدیدارشناسی اجرا؛ و اطلاعات با مصاحبه های نیمه ساختارمند گردآوری شد. از بین دانشجو معلمان پردیس دخترانه رسالت زاهدان در رشته کارشناسی آموزش ابتدایی ، 17 نفر به صورت هدفمند انتخاب و تا رسیدن به معیار اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل مصاحبه ها، با روش کدگذاری موضوعی انجام شد. اعتبار داده ها با روش پرسش از همکار و کاوش به وسیله افراد مورد مطالعه انجام گرفت. یافته ها در 43مؤلفه و2 بعد: «آسیب ها و محدودیت ها» و «راهکارها» استخراج گردید. نتایج نشان داد که از نظر دانشجو معلمان،کارورزی 1 مشکلات اجرایی زیادی دارد . پیشنهاد می گردد برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان جهت افزایش کارآیی درس کارورزی به مشکلات اجرایی توجه داشته و از راهکارهای پیشنهادی دانشجویان جهت بهبود فرایند کارورزی 1 استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
کارورزی1، آسیب شناسی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی