بررسی چالش ها و آسیب های درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1041-INT |
نویسندگان |
معصومه سمائی دستجردی * گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پرورش و تربیت معلمان حرفهای و کارآزموده یکی از اهداف و رسالت های مهم دانشگاه فرهنگیان است. این هدف با آماده -سازی و مجهز نمودن دانشجو معلمان به مهارتهای حرفهای، قبل از ورود به کلاس درس، از طریق تنظیم و تعیین واحدی عملی به نام کارورزی تحقق مییابد. کارورزی به همان میزان که میتواند زمینه ساز تحول در تربیت معلم باشد، در معرض آسیبها و چالشهایی قرار دارد که شناسایی و بررسی این آسیب ها هدف اصلی تحقیق حاضر است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که کارورزی در دانشگاه فرهنگیان در سه بخش ساختاری (برنامهریزی، اهداف و راهبردها)، رفتاری (مرتبط با نیروی انسانی: دانشجویان کارورز، استادان راهنما، معلمان راهنما و مسئولان اجرایی مدارس) و محیط فیزیکی (فضای آموزشی) دارای آسیب میباشد. در این میان بیشترین آسیب ها به حوزه ساختاری تعلق دارند. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر بررسی و مطالعه منابع کتابخانهای و الکترونیکی است. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، کارورزی، آسیب ها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |