«بررسی برنامه‌ریزی درسی پنهان در تجربیات کارورزی دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان»
کد مقاله : 1037-INT
نویسندگان
حسن میرکمالی *، مهدیه رهدار پور
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی برنامه‌ریزی درسی پنهان در دوره‌های کارورزی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 30 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بوده است.که در مدارس مشغول به تدریس هستند، و فضای تجریه کلاس و مدرسه را بعد از دوره کارورزی کامل تر درک کرده اند.
نتایج این مطالعه نشان داد که دوره‌های کارورزی دانشگاه فرهنگیان نقش بسیار مهمی در درک و شناخت برنامه‌ریزی درسی پنهان ایفا می‌کنند. یافته‌ها حاکی از آن است که نقش اساتید دانشگاه و معلمان مدارس در شکل‌گیری و انتقال این برنامه درسی پنهان بسیار چشمگیر است و به‌راحتی توسط دانشجویان کارورز مشاهده و درک می‌شود.
همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که فرصت‌های تجربه‌آموزی دانشجویان از معلمان و دانش‌آموزان در خارج از محیط کلاس درس باید افزایش یابد تا درک بهتری از برنامه‌ریزی درسی پنهان حاصل شود. در مجموع، این پژوهش به اهمیت و نقش محوری دوره‌های کارورزی در شناخت برنامه‌ریزی درسی پنهان در دانشگاه فرهنگیان اشاره می‌کند.
کلیدواژه ها
برنامه‌ریزی درسی پنهان، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر