مطالعه و بررسی تطبیقی کارورزی از دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1034-INT |
نویسندگان |
اصغر شهبازی * گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
کارورزی یا تمرین معلمی یکی از دروس عملی- مهارتی برنامة درسی دانشجویان نهادهای تربیت معلم بوده است. این درس در تمام نهادهای تربیت معلم در ایران؛ یعنی دارالمعلمین، دارالمعلمات، دانشسراهای مقدماتی، دانشسراهای عالی، مراکز تربیت معلم، دانشگاههای تربیت دبیر و دانشگاه فرهنگیان وجود داشته است. از آنجا که رسیدن به نقطة مطلوب درس کارورزی، منوط به داشتن تصویری روشن از وضعیت گذشتة کارورزی است، در این مقاله، با روس تحلیل محتوا (رویکرد توصیفی- تحلیلی) وضعیت درس کارورزی در دارالمعلمین، دارالمعلمات، دانشسراهای مقدماتی، دانشسراهای عالی، مراکز تربیت معلم، دانشگاههای تربیت دبیر و دانشگاه فرهنگیان بررسی شده و درنهایت مشخص شده که در تمام نهادهای تربیت معلم در ایران، کارورزی یا عملیات (تدریس عملی/ تمرین معلمی) از اهمیّت ویژهای برخوردار بوده است. در مراکزی همچون دارالمعلمین، دارالمعلمات، دانشسرای عالی و برخی از دانشسراهای مقدماتی، برای درس کارورزی، مدارس ضمیمه وجود داشته است. در پایان دورة کارورزی از دانشجویان، آزمون تدریس عملی میگرفتند. دروس پیشنیاز مناسبی برای درس کارورزی تدارک دیده بودند. در دانشگاه فرهنگیان هم کارورزی جایگاه مهمی دارد، گرچه طولانیبودن کارورزی و کمتوجهی به مقولة تدریس عملی و نبود مدارس کارورزی باعت شده آن گونه که شایسته است به نتایج مطلوب نرسیم. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، تمرین معلمی، تدریس عملی، دارالمعلمین، دانشسرا، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |