آسیب شناسی کارورزی دانشجو معلمان از دیدگاه مدیران مدارس
کد مقاله : 1032-INT
نویسندگان
رباب رحمتی *
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی کارورزی از دیدگاه مدیران مدارس انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی بوده و جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیه 1 و2 کرج بود که15 نفر به روش گلوله برفی به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر اساس یافته های پژوهش،4 کد اصلی، 11 کد محوری و 45 کد بازاستخراج‌ شدند. چهار کد اصلی شامل «ویژگی های فردی و حرفه ای، مؤلفه‌های آموزشی، مؤلفه‌های سازمانی، ارتباطات موثر » بودند که در میان آن‌ها، تعداد کدهای مؤلفه‌های ویژگی های فردی و حرفه ای با 20 کد باز، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد. از بین کدهای باز، عوامل، کمرنگ بودن نقش دانشگاه فرهنگیان در مدارس و مسئولیت‌پذیری پایین و جدیت کم کارورزان با 3/4 و عدم تأمین منابع مالی برای کادر اجرایی درگیر، معلمان راهنما، بی کیفیت بودن جلسه توجیهی برای مدیران و معلمان راهنما، واگذاری کلاسها به دانشجویان و خروج از کلاس توسط معلمان راهنما، تبانی کارورزان با کادر مدرسه برای ثبت حضور ایشان، میل به ترک مدرسه با 4/3 درصد بالاترین فراوانی ها را کسب کردند. در نتیجه رفع آسیب های مطرح شد ه توسط مدیران می تواند به افزایش کیفیت دوره کارورزی دانشجو معلمان کمک کند.
کلیدواژه ها
آسیب شناسی، کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، مدیران مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی