واکاوی تجارب زیسته استادان راهنمای کارورزی از برنامه جدیدکارورزی دردانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1028-INT
نویسندگان
اله نظر علی صوفی *
استادیار گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضربا هدف واکاوی تجربیات زیسته استادان راهنمای کارورزی از اجرای برنامه جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان و با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش، شامل استادان راهنمای کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان- پردیس دخترانه رسالت زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401بودند. به منظور انجام پژوهش، نمونه ای با استفاده از روش هدفمند و تا رسیدن به معیار اشباع و مصاحبه عمیق با 11 نفر انجام شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش کدگذاری موضوعی تجزیه‌وتحلیل و یافته‌ها در قالب کدهای باز و محوری سازمان‌دهی شد.پس از کدگذاری، تم‌هایی که بیانگر تجارب مشارکت‌کنندگان بود، در دو دسته هدف و محتوا از دیدگاه اساتید راهنما استخراج گردید. نتایج نشان داد که اساتید راهنما در ارتباط با کارورزی جدید تجارب مثبت و منفی زیادی کسب کردند که آگاهی و استفاده از این تجارب به مسئولین دانشگاه فرهنگیان جهت برنامه‌ریزی هر چه‌بهتر درس کارورزی کمک خواهد کرد.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، استادان راهنما، تجارب زیسته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی