رهیافتی پدیدار شناختی ازادراک مثبت تجربه زیسته دانشجو معلمان آموزش ریاضی از واحد درسی کارورزی یک |
کد مقاله : 1025-INT |
نویسندگان |
اعظم معتمدی * استادیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
دانشجو معلمان به عنوان نیروی انسانی آینده ی سازمان آموزش و پرورش در تحولات این سازمان نقش به سزایی دارند.واکاوی در تجربه زیسته دانشجو معلمان به ویژه واحدهای درسی کارورزی که به عنوان یک تجربه ی کلینیکی در حرفه محسوب می شود می تواند دیدگاه ما را برای بهتر انجام شدن این واحدهای درسی بسیار موثر در تربیت معلم بازتر نماید.پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجربه زیسته دانشجو معلمان آموزش ریاضی از واحد درسی کارورزی یک انجام شده است.مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی تفسیری، با حضور 15 دانشجو معلم آموزش ریاضی واحد پردیس شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان به روش نمونه گیری هدفمند، با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده و سپس تحلیل گردید.یافته ها نشان داد که در کل دانشجو معلمان نسبت به واحد درسی کارورزی یک، نگرش مثبتی داشتند.از دیدگاه دانشجو معلمان کارورزی یک اولین گام عملی نزدیک شدن آنها به حرفه ی معلمی بوده است.تجربه زیسته مثبت دانشجو معلمان در دو مضمون اصلی«افزایش توسعه ی حرفه ای»،«مشارکت در یادگیری»، و شش زیر مضمون شناسایی و طبقه بندی گردید.به نظر می رسد که اگرچه واحد کارورزی یک به ویژه توصیف موقعیت کلاسی برای دانشجو معلمان آموزش ریاضی واحد درسی کارآمد در ارتقای حرفه ای است اما مشکلاتی را در ساختارهای ارتباطی و برنامه ریزی خود دارد که برای بهتر اجرایی شدن آن باید این ساختار معیوب بهبود یابد. |
کلیدواژه ها |
کارورزی یک، دانشجو معلم،آموزش ریاضی، تجربه زیسته |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |